Fundația: Conjugarea Adj. な (Formal)

Vă plac tabelele? Sper, pentru ca am pregătit o grămadă haha…ha…-_-

Adj. な poartă această denumire datorită sufixului な pe care îl poartă atunci când se află înaintea unui substantiv.

かんたん しごと
きれい へや
ハンサム* ひと

  • De reținut: Toate adjectivele pe care le veți găsi scrise în Katakana sunt adj. な

Atunci când nu se regăsesc înaintea unui substantiv adj. な se conjugă cu ajutorul verbului です, forma adjectivului rămânând aceeași.

Pun următorul tabel la început în cazul în care reveniți mai târziu la această postare și veți vrea doar să vă recapitulați cele învățate.

 Formal Chipeș Chic
 Adjectiv →
 Conjugare ↓
 Fōmaru フォーマル Hansamu ハンサム Shikku シック
Înainte de
Subst.
 フォーマルな
Fōmaru na
 ハンサムな
Hansamu  na
 シックな
Shikku na
Formal Non-Trecut フォーマルです
Fōmaru desu
 ハンサムです
Hansamu  desu
 シックです
Shikku desu
Formal
Trecut
 フォーマルでした
Fōmaru deshita
 ハンサムでした
Hansamu  deshita
 シックでした
Shikku deshita
Formal
Neg. 1
 フォーマル{では・じゃ}ないです
Fōmaru (deha / ja) naidesu
 ハンサム{では・じゃ}ないです
Hansamu  (deha/ja) desu
 シック{では・じゃ}ないです
Shikku (deha/ja) naidesu
Formal
Neg. 2
 フォーマル{では・じゃ}ありません
Fōmaru (deha / ja) arimasen
 ハンサム{では・じゃ}ありません
Hansamu (deha/ja) arimasen
 シック{では・じゃ}ありません
Shikku (deha/ja) arimasen
Formal
Neg. Trecut
 フォーマル{では・じゃ}ありませんでした
Fōmaru (deha / ja) arimasendeshita
 ハンサム{では・じゃ}ありませんでした
Hansamu  (deha/ja) naidesu
 シック{では・じゃ}ありませんでした
Shikku (deha/ja) arimasendeshita

Acum haideți să intrăm mai în detaliu în fiecare formă!

Non-Trecut: Desu です

 Însemnătate Adjectiv + na な (înainte de subst.) + desu です
Liniște Shizuka 静か Shizuka na 静かな Shizuka desu 静かです
Sigur/Ferit Anzen 安全 Anzen na 安全な Anzen desu 安全です
 Sănătos Kenkō 健康 Kenkō na 健康な Kenkō desu 健康です
Animat Genki 元気 Genki na 元気な Genki desu 元気です
 Facil/Ușor Kantan 簡単 Kantan na 簡単な Kantan desu 簡単です

1. びょういん は あんぜん です。 
Byōin wa anzen desu.
Spitalele sunt ferite de rău / sigure.

2. チェコご は かんたん だ
Chekogo wa kantan da.
Ceha este ușoară.

3. あの としょかん は しずか です
Ano toshokan wa shizuka desu.
E liniște în acea bibliotecă.

4. げんきな こども です ね。
Genki na kodomo desu ne. 
Ce copil energic.

5. わたし の は は けんこう です
Watashi no ha wa kenkō desu.
Am dinți sănătoși.

Trecut: Deshita でした

 Însemnătate  Adjectiv +deshita でした
Drăguț Kirei 綺麗 Kirei deshita 綺麗でした
 Indispensabil Taisetsu 大切 Taisetsu deshita 大切でした
 Serios Majime 真面目 Majime deshita 真面目でした
 Unic Yuniiku ユニーク Yuniiku deshita ユニークでした
 Modern Modan モダン Modan deshita モダンでした

6. つき は きれい でした
Tsuki wa kirei deshita.
Luna a fost frumoasă.

7. たいせつ だった ひと.*
Taisetsu datta hito
O persoană care a fost importantă.

8. ぼく は まじめ だった
Boku wa majime datta.
Am fost serios.

9. たてもの が ユニーク でした
Tatemono ga yuniiku deshita.
Clădirea a fost unică.

* Acesta este un mod de a forma o atributivă. Vom discuuta despre aceasta în viitor, dar v-am prezentat un exemplu ca să faceți cunoștiință

Formal Negativ 1: [de wa/ja] nai desu {では・じゃ}ないです

Însemnătate  Adjectiv +  [de wa/ja] nai desu {では・じゃ}ないです
 Valoros Daiji 大事 Daiji [de wa/ja] nai desu 大事{では・じゃ}ないです
 Dăunător Yūgai 有害 Yūgai [de wa/ja] nai desu 有害{では・じゃ}ないです
 Cool Heiki 平気 Heiki [de wa/ja] nai desu 平気{では・じゃ}ないです
 Necesar Hitsuyō 必要 Hitsuyō [de wa/ja] nai desu 必要{では・じゃ}ないです
 Urgent/rapid Kyū 急 Kyū [de wa/ja] nai desu 急{では・じゃ}ないです

13. さんそ は ゆうがい ではないです
Sanso wa yūgai de wa nai desu.
Oxygenul nu este dăunător.

14. わたし は へいき じゃないです
Watashi wa heiki ja nai desu.
Nu sunt cool.

15. しかく は ひつよう ではないです
Shikaku wa hitsuyō de wa nai desu.
Nu este necesar de calificare.

16. けいしゃ は きゅう ではないです
Keisha wa kyū de wa nai desu.
Înclinarea nu este abruptă.

Formal Negativ 2: [de wa/ja] arimasen{では・じゃ}ありません

Însemnătate  Adjectiv + [de wa/ja] arimasen{では・じゃ}ありません
 Casual Kajuaru カジュアル Kajuaru [de wa/ja] arimasen カジュアル{では・じゃ}ありません
 Faimos Yūmei 有名 Yūmei [de wa/ja] arimasen 有名{では・じゃ}ありません
 Nepriceput la … Nigate 苦手 Nigate [de wa/ja] arimasen 苦手{では・じゃ}ありません
 Preț mare Kōka 高価 Kōka [de wa/ja] arimasen 高価{では・じゃ}ありません
 Simplu Yōi 容易 Yōi [de wa/ja] arimasen 容易{では・じゃ}ありません

17. あの かしゅ は ゆうめい ではありません
Ano kashu wa yūmei de wa arimasen.
Acel cântăreț nu este faimos.

18. この ハンドバッグ は こうか ではありません
Kono handobaggu wa kōka de wa arimasen.
Această poșetă nu este scumpă.

Formal Negativ-Trecut 1: [de wa/ja] nakatta desu {では・じゃ}なかったです

Însemnătate  Adjectiv + [de wa/ja] nakatta desu {では・じゃ}なかったです
 Nesimțit Shitsurei 失礼 Shitsurei [de wa/ja] nakatta desu 失礼{では・じゃ}なかったです
 Foarte ocupat Tabō 多忙 Tabō [de wa/ja] nakatta desu多忙{では・じゃ}なかったです
 Calm Reisei 冷静 Reisei [de wa/ja] nakatta desu冷静{では・じゃ}なかったです
 Special Tokubetsu 特別 Tokubetsu [de wa/ja] nakatta desu特別{では・じゃ}なかったです
 Cumsecade Shinsetsu 親切 Shinsetsu [de wa/ja] nakatta desu親切{では・じゃ}なかったです

24. ぜんぜん しつれい じゃなかったです よ。
Zenzen shitsurei ja nakatta desu yo.
Nu a fost deloc nesimțit.

25. わたし、れいせい じゃなかったです ね。
Watashi, reisei ja nakatta desu ne.
Hmm… nu am fost calm.

26. ぼく は べつに とくべつ じゃなかったです
Boku wa betsu ni tokubetsu ja nakatta desu.
Nu am fost special în vreun fel.

27. スタッフ が ぜんぜん しんせつ ではなかったです
Sutaffu ga zenzen shinsetsu de wa nakatta desu.
Personalul nu a fost cumsecade deloc.

Formal Negativ-Trecut 2: [de wa/ja] arimasendeshita {では・じゃ}ありませんでした

Însemnătate  Adjectiv + [de wa/ja] arimasendeshita {では・じゃ}ありませんでした
 Corect Kōhei 公平 Kōhei [de wa/ja] arimasendeshita 公平{では・じゃ}ありませんでした
 Cel mai bun(ă) Saikō 最高 Saikō [de wa/ja] arimasendeshita最高{では・じゃ}ありませんでした
 Liber Jiyū 自由 Jiyū [de wa/ja] arimasendeshita自由{では・じゃ}ありませんでした
Proaspăt Shinsen新鮮 Shinsen [de wa/ja] arimasendeshita新鮮{では・じゃ}ありませんでした
 Bun la … Tokui 得意 Tokui [de wa/ja] arimasendeshita得意{では・じゃ}ありませんでした

28. やさい は しんせん じゃありませんでした
Yasai wa shinsen ja arimasendeshita.
Legumele nu au fost proaspete.

29. わたし は えいご が とくい ではありませんでした
Watashi wa eigo ga tokui de wa arimasendeshita.
Nu am fost bun la Engleză.

Lasă un comentariu